BBB

BBB is de ideale workout voor vrouwen om je lichaam te verbeteren.
Vanwege het grote succes van ons buikspierkwartier zijn wij verder gaan kijken naar soortgelijke lessen maar dan net een beetje anders.
Om niet alleen de buikspieren, maar complete BBB-zone aan te pakken (Buik Billen Benen) hebben wij onze BBB workouts aan het programma toegevoegd.
Het is een les van een half uur. Low impact; zonder rennen en springen. Maar wel intensief en effectief!

In deze les geven wij de training afwisselend volgens 2 principes. Tabata en Supersets.

Tabata
De basis van een Tabata Workout is dat je een bepaalde oefening voor 20 seconden uitvoert.
Je doet in deze 20 seconden zo veel / intensief mogelijk herhalingen van een oefening met vervolgens 10 seconden rust.
Na 8 sets van 20 seconden werken en 10 seconden rust heb je ongeveer een half minuutje pauze voor de volgende ronde weer begint.

Supersets
Supersets zijn een manier van krachttraining waar je twee oefeningen doet, na elkaar, zonder rust te pakken tussen de oefeningen.
De oefeningen kunnen voor dezelfde spiergroep zijn of voor verschillende spiergroepen, afhankelijk van je doelstellingen.
Het idee achter deze techniek is dat je in plaats van rust pakt tussen de oefeningen, direct begint aan de andere oefening.

Waarom is het zo effectief?
Tabata maakt je sterker, verbetert je conditie en zorgt voor een versnelde stofwisseling waardoor je gemakkelijker vet verbrandt.
De reden hiervoor is dat de naverbranding van een Tabata training velen malen hoger is dan een lange training op een lage intensiteit.
Na een aantal dagen is er in totaal meer vet verbrand met een Tabata en/of HIIT methode in vergelijking met de langdurige cardiosessies.
Verder zorgt een Tabata en/of HIIT training voor een verhoogde verbranding van vetcellen.
Daarnaast activeert een Tabata training beide soorten spierweefsels: type 1 en type 2 spierweefsel. Hiermee train je tegelijk je conditie en je kracht.

Supersets zijn een goede manier om (snel) spiermassa op te bouwen.
Dit komt doordat het lichaam meer van het anabole hormoon testosteron aanmaakt, een belangrijk hormoon voor het opbouwen van spiermassa.
Supersets besparen tijd doordat je tussen de verschillende oefeningen door geen rust hoeft te nemen. Je kan van de ene naar de andere oefening (en weer terug).
Dit heeft als bijkomend voordeel dat de intensiteit van je training vergroot wordt – je verricht meer werk in minder tijd.
Wat er gebeurt is dat je de spieren zoals dat zo genoemd wordt, overload. Dit houdt in dat je (in totaal) meer herhalingen kunt maken.
Dit lukt niet als je met veel gewicht traint, doordat de spieren zonder rust binnen 2 tot 3 oefeningen uitgeput zijn.