Jump Up

Jump Up is een dynamische en muzikale aerobicstraining op een mini-trampoline.
Een energiek en vermakelijk trainingsprogramma, waarbij een hoge vetverbranding plaatsvindt.

Een Jump Up-training verbetert de conditie, de stofwisseling en cardio, maar er wordt ook meer stabiliteit, balans en kracht ontwikkeld.
Tijdens een workout op de Jump Up trampoline worden zo’n 400 spieren aangesproken, waaronder de rug-, buik-, been-, bil- en bekkenbodemspieren.
De oefeningen en het springen op de trampoline brengt een hoge trainingsintensiteit met zich mee, zonder dat de spieren en de gewrichten teveel belast worden.
Jump Up bevordert de soepelheid en lenigheid van het lichaam, verbetert het evenwicht én het coördinatiegevoel.
Trampolinespringen werkt bovendien zuiverend op de lymfeklieren en stimuleert het immuunsysteem.
Hart en bloedvaten worden daarbij voorzien van meer zuurstof. Er zijn dus veel voordelen aan het volgen van deze les!

In het begin ligt de focus vooral op het wennen aan oefeningen doen op de trampoline.
Vooral de eerste les voelt het wat vreemd en wellicht wat “wiebelig” op de trampoline. Zoals met alle nieuwe dingen moet je eerst een beetje wennen.
Laat dit je niet ontmoedigen, iedereen moet eerst wennen. Ook de instructeurs die de Jump Up lessen geven.
Schaam je dus niet als het wat lastig is, als je niet gelijk alle oefeningen en combinaties kan meedoen, of als je ietsjes langer pauze nodig hebt.

Van beginners krijg ik (Mardieneke, instructrice) zo nu en dan de vraag:
“Waarom trainen we niet gewoon met zo’n stang aan de trampoline? Dat is toch makkelijker?”
Als antwoord daarop kan ik zeggen: Ja, vooral in het begin zal dat wellicht wat makkelijker zijn of misschien gewoon wat veiliger aanvoelen.
Maar om daar dan op door te gaan… verwacht je dan wel hetzelfde resultaat als een training met wat meer uitdaging?
Het is immers ook makkelijker om hard te lopen op een vlakke ondergrond in plaats van een berg op,
het is makkelijker om 1 kilo te tillen in plaats van 10 kilo te tillen…En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Al door het proberen te wennen aan het stabiliseren op de trampoline spreek je je spieren aan en verbrand je calorieën.
Dus nog voordat je aan de trampoline gewend bent en voor de volle 100{7526ea6f19cc706abd3f6aef30fb76ccf64880a58fe4b0ba83af9febd6685b79} gas kunt geven boek je al resultaten! Dus daarom: geen stang.
Uiteraard is het een ander verhaal als je vervolgens pas na een paar weken fatsoenlijk met de les mee kunt doen, maar dat is echt niet het geval.
Over het algemeen went de trampoline al erg snel, soms zelfs al gedurende de eerste les.
Dan kom je er achter dat je echt niet zomaar omvalt en dat je meer kunt dan je denkt.

Zodra je aan de trampoline gewend raakt zul je zien dat je ook steeds explosiever kunt gaan trainen.
Je durft je bewegingen groter te maken. Snellere bewegingen, hogere sprongen, enzovoorts.
Ook je conditie speelt hierbij natuurlijk een rol, hoe meer lessen je volgt, hoe sneller je conditie vooruit gaat.
En des te sneller kun je nog intensiever met de les mee doen. Uitdaging genoeg dus waardoor je ook na langere tijd nog plezier aan de lessen kunt hebben.